Oddělení pedagogicky-metodických a kontrolních činností
- Sestavuje rozpočet kapitoly školství, zabezpečuje jeho rozpis a sleduje čerpání za jednotlivé příspěvkové organizace (dále jen PO) zřízené MČ Praha 10. Jedná se o 13 základních škol, školní jídelnu, 20 mateřských škol a Kulturní dům Barikádníků.
- Spravuje příjmy a výdaje kapitoly školství dle rozpočtové skladby a odpovídá za jejich plnění za důsledného dodržování platných směrnic vydaných MČ Praha 10. Zabezpečuje v termínu všechny úkoly a úkony související s rozpočtem kapitoly školství v příslušném rozsahu, vykonává rozpočtová řízení s PO, zpracovává požadavky na investice a neinvestiční příspěvky v rámci účelových znaků, zasílá měsíční příspěvek na provoz PO, provádí kontrolu odpisových plánů dlouhodobého majetku, zpracovává rozbory hospodaření za kapitolu školství včetně komentáře (hlavní a vedlejší činnost);
- Zpracovává pro PO návrhy rozpisů rozpočtu finančních prostředků státního rozpočtu, poskytovaných podle § 161 odst. 7 písm. b) zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění, v souladu s krajskými normativy a se zásadami stanovenými MŠMT, MHMP. Jedná se o přímé vzdělávací náklady tzv. NIV neinvestiční výdaje (platy, ostatní osobní náklady, odvody, ostatní NIV). Účastní se dohodovacího řízení o státním rozpočtu na MHMP.
- Na žádost škol a školských zařízení poskytuje metodickou pomoc a konzultace pro oblast rozpočtu škol a školských zařízení a předkládá návrhy na opatření ke zlepšení efektivnosti jejich hospodaření.
- Provádí kontroly hospodaření PO dle plánu kontrol (vč. následných kontrol odstranění nedostatků), sleduje účelnost a hospodárnost vynakládání finančních prostředků, provádí statistickou činnost, výkaznictví, analýzy, spolupracuje s příslušnými odbory, zpracovává materiály do RMČ a ZMČ Praha 10.
- Vystavuje objednávky, platební poukazy, likviduje dodavatelské faktury v souladu s rozpočtovou skladbou, zveřejňuje smlouvy a objednávky v registru smluv, vede evidenci pohledávek OŠK v hlavní činnosti a zdaňované činnosti a sleduje vývoj jejich řešení.
- Vykonává administrativní práce podle obvyklých postupů např. evidence smluv, inventarizace, předpis nájemného pro p. o., protokoly zvýšení hodnoty majetku ve vlastnictví obce o cenu dokončeného technického zhodnocení.
Oddělení ekonomické plní zejména tyto úkoly:
- Kontroluje hospodaření podle rozpočtu včetně sledování vývoje, provádí rozbor a stanovuje návrhy na opatření.
- Navrhuje, přijímá a projedná rozpočtové změny.
- Připravuje a zpracovává rozpočet a sleduje jeho plnění, včetně zajišťování rozpočtových změn.
- Zpracovává rozbory hospodaření v hlavní činnosti OKP.
- Zpracovává materiály pro projednání a rozhodování RMČ a ZMČ Praha 10.
- Zpracovává faktury a vystavuje platební příkazy.
- Konzultuje ekonomickou problematiku.
- Sleduje pohyb finančních prostředků a kontroluje dodržování ekonomických předpisů a zákonů.
- Zpracovává rozbory analýz a statistických údajů.
- Průběžně kontroluje čerpání finančních prostředků z rozpočtu a z hospodářské činnosti.
- Kontroluje správnost předkládaných údajů.
- Zajištuje oběh účetních dokladů.
- Zajištuje vymáhání pohledávek.
- Zpracovává mezipoložkové přesuny v souladu se schválenými příjemci dotací, druhovým tříděním a účelem poskytnuté dotace, odvětvové třídění dle rozpočtové skladby.
- Zpracovává rozbory hospodaření, čerpání dotací poskytnutých MHMP, včetně jejich vyúčtování.
- Pracuje s rozpisem ukazatelů rozpočtu, sleduje a analyzuje čerpání rozpočtu a plnění závazných ukazatelů.
- Zpracovává podklady pro rozbory hospodaření MČ Praha 10, včetně komentářů.
- Provádí dokladové inventury a pořizuje inventurní soupisy.
Vedoucí odboru: Mgr. Jan Baudis
Adresa: ÚMČ Praha 10
Vršovická 68, 101 38 Praha 10
Telefon sekretariát: +420 267 093 465
O odboru
Odbor školství je zřízen Radou městské části Praha 10 pro zabezpečení úkolů v samostatné i přenesené působnosti v oblasti školství. Rozsah působnosti je vymezen zákonem č. 131/200 Sb., o hlavním městě Praze, ve znění pozdějších předpisů, a Statutem hl. m. Prahy, v platném znění, a zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), v platném znění.
- zabezpečuje vyhlašování a realizaci konkurzních řízení na obsazení ředitelů škol, školských a kulturních zařízení zřizovaných MČ;
- připravuje podklady související se jmenováním a odvoláním ředitelů MŠ, ZŠ, ŠJ a KD do funkce a stanovuje jim plat;
- provádí sběr a analýzu dat a informací o školách včetně statistických zjišťování;
- řeší věcně příslušné stížnosti na MŠ, ZŠ, ŠJ, přijímá opatření na základě výsledků šetření České školní inspekce;
- zpracovává zřizovací listiny organizací, žádosti o zápis do školského a obchodního rejstříku;
- zpracovává žádosti o provedení změn v rejstříku škol a školských zařízení pro MHMP či MŠMT;
- podává návrh na optimalizaci sítě MŠ a ZŠ MČ;
- sleduje koncepčnost a posuzuje výsledky činnosti MŠ a ZŠ zřizovaných MČ;
- spolupracuje, administruje a řeší návrhy Komise výchovně vzdělávací;
- projednává s řediteli MŠ, ZŠ a školských zařízení koncepci rozvoje, rozpočet a materiální podmínky pro činnost;
- připravuje podklady nejen pro výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy MHMP a pro dlouhodobý záměr vzdělávání MHMP;
- na žádost škol poskytuje metodickou pomoc a konzultace;
- poskytuje informace o školách a školských zařízeních v obvodu své působnosti;
- koordinuje práci MŠ a ZŠ;
- koordinuje činnosti související s organizací školního roku, tj. zahájení, prázdninový provoz a jiná;
- metodicky zajišťuje práce, které souvisejí se zápisem do MŠ a ZŠ;
- zpracovává návrhy na odměňování ředitelů MŠ a ZŠ MČ;
- vede evidenci o udělení výjimky z počtu dětí/žáků ve třídě pro příslušný školní rok;
- poskytuje metodickou pomoc školám v oblasti plánování a koncepce vzdělávání;
- podává informace a zpracovává zprávu o podání informací podle zák. č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů;
- zajišťuje výkon samosprávy a státní správy v přenesené působnosti ve školství;
- vykonává administrativní práce podle obvyklých postupů;
- eviduje výsledky kontrol externích organizací a připravuje podklady pro přijímání opatření městské části Praha 10 jako zřizovatele ke zjištěným výsledkům
- provádí kontroly a dohled nad efektivním využíváním finančních prostředků ve školách a školských zařízeních a nad dodržováním norem a postupů včetně návrhů na odstranění nedostatků;
- připravuje dílčí systémová opatření na úseku výkonu správy ve školství, například zřizování a slučování škol a školských zařízení;
- provádí rozbory hospodaření za kapitolu školství včetně komentáře (hlavní a vedlejší činnost);
- vykonává kontrolu v mateřských a základních školách, školní jídelně a v kulturním zařízení dle plánu kontrol;
- na žádost škol a školských zařízení poskytuje metodickou pomoc a konzultace pro oblast rozpočtu škol a školských zařízení a dalších ekonomických otázek;
- provádí analýzu výsledků inspekční, dozorové a kontrolní činnosti včetně návrhů opatření;
- metodicky řídí příspěvkové organizace a předkládá návrhy na opatření ke zlepšení efektivnosti hospodaření škol a školských zařízení;
- vede evidenci pohledávek v hlavní činnosti a vedlejší činnosti a sleduje vývoj jejich řešení;
- zpracovává metodické pokyny, směrnice a instrukce v oblasti své působnosti;
- posuzuje výsledky činnosti škol zřizovaných MČ;
- koordinuje práci škol, školského a kulturního zařízení MČ;
- zajišťuje výkon samosprávy a státní správy v přenesené působnosti ve školství;